Om Niels Neergaard

Niels Neergaard
BasunistKomponistArrangørProducerDirigent

Fotos: Ole Haupt
Rejsen startede i 1959

da jeg var 13 år gammel. Freddy Karup Pedersen og Søren Larsen ringede på døren og spurgte om jeg ville spille med dem. De var lidt ældre end jeg, så det ville jeg selvfølgelig gerne. Dengang spillede jeg klarinet. Vi gik hjem til Freddy som spillede guitar og tog fat på ’St. Louis Blues’. Søren spillede trompet og han kendte melodien. Da vi havde spillet den igennem, sagde de at jeg skulle improvisere. Det ord kendte jeg ikke, så de forklarede at jeg skulle spille ’et eller andet’. Det blev starten på en gruppe eller et orkester. Vi fik en guitar – Leif Wæver Jørgensen, og en tromme – Ole Balslev, med, alle elever på Nykøbing F. Katedralskole. Vi fik endda en arrangør – Hans Jørgen Vesterlund. Så gik det bare derud a’. Vi kaldte gruppen ’Milvi Quinti’ og spillede i Maribo Jazzklub og Golden Sound i Nykøbing F. Gruppen holdt i 3 år, så gik de andre ud af skolen og rejste til København for at studere. Jeg fandt sammen med Lauenborg Gruppen og Henry Marquardsen’s Big Band (i hvert fald næsten big), Henry havde taget et brevkursus fra Berklee College of Music og lært at arrangere for Big Band. Jeg spillede også med Lolland-Falsters Symfoniorkester dirigeret af trompetisten Rene Christoffersen. Lauenborg Gruppen blev husorkester i Golden Sound og spillede også til fester på gymnasiet. Da det så blev min tur til at forlade gymnasiet, rejste jeg i kibbutz i Israel hvor mødte Kobi Oshrat og spillede sammen med ham. Han havde den berømte Bossa Nova plade med Stan Getz og Charlie Byrd.


I 1966 kom jeg i lære som lydtekniker på Danmarks Radio. Her mødte jeg Ole Matthiessen som inviterede mig til at spille med Svend Baarings Big Band på basun. Det gav mange kontakter, så derfra opstod Sextet Surprise. I 1969 begyndte jeg på Det kgl. Danske Musikkonservatorium. Jeg havde studeret hos solobasunist Palmer Traulsen, og han overtalte mig til at søge ind på ’kongekons’. I den tid kom jeg med i Olsen Banden, som intet har med filmene at gøre. Der var bare mange i orkesteret der hed Olsen. Jeg var blevet afløser i Poul Lindblads orkester, og her blev jeg opfordret til at spille med i musicalen Hair, som blev mit første professionelle job som musiker i ’71.


I 1972 blev jeg optaget på Berklee College of Music i Boston, hvor jeg studerede basun og arrangement i et år. Her spillede jeg i Herb Pomeroy’s Big Band, med altsaxofonisten Victor Brasil’s Big Band, hvor jeg spillede sammen med bl.a. Claudio Roditi. Show med sangeren Andy Williams. Jeg dannede en gruppe sammen med den svenske trommeslageren Lars Beijbom fra Sverige og den japanske trompetist Toru Okoshi.

Tilbage i København i 1975 kom jeg med i Radiojazzgruppen, Soul Service, Lunatics, Ritmo Caliente og N’uma Boa og Creme Fraiche. Indspillede og producerede LP’er med den amerikanske bo-bop basunist Eddie Bert og senere Niels Husums Septet. Producer for Thad Jones og Radioens Big Band. Spillede med Thad Jones Eclipse, Jesper Zeuthens Tabernakel, Sala Na Ma, New Jungle Orchestra, Leonardo Pedersens Jazzkapel og Iron Office.


Referencer:
Politikens Jazzleksikon
International Who’s Who in Music: Popular Music
Jazz i Danmark 1950-2010  

I 1980 var jeg en tur i Brasilien hvor jeg fik mulighed for at spille i Club 21, som var jazzklubben i Rio de Janeiro. I São Paulo mødte jeg trommeslageren Magno Bissoli Siqueira som jeg i 1982 begyndte et længerevarende samarbejde med. Det har ført til koncerter ved Jazzfestivalen i Buenos Aires i ’87, koncerter i Sanja Jazzbar i São Paulo ’86, SESC Consolação, São Paulo ’87, Conservatorio de Tatuí ’88, SESC Bauru ’97. Har dirigeret koncert i Memorial da América Latina i São Paulo med egne kompositioner for Big Band og symfoniorkester, dirigeret koncert med Jazz Sinfônica Brazil i Sala São Paulo med egne kompositioner i 2002. Producerede CD for big bandet Banda Savana i ’90. Indspillet CD med Neergaard-Bissoli Quintet i São Paulo 2005, bl.a. med basisten Sizão Machado, Basisten Sidiel Vieira, Guitaristen Fernando Corrêa og saxofonisten Vitor Alcântara.


Senest har jeg spillet med A Very Big Band, C C Rider og King Size Big Band. Dirigerer CT Big Band, som tidligere var Carlsberg og Tuborgs musikforeningers orkester. Leder/basunist/arrangør/ komponist for Swing7tetten. 

I mine bestræbelser på at få ’et eller andet’ til at blive et sprog jeg kunne improvisere med, har nogle af disse bestræbelser udkrystalliseret sig som melodier. På vejen har jeg komponeret og arrangeret musik for mange af grupperne. De foreligger nu med denne bog ’20 gode melodier – at improvisere over’.

Scroll Up